Sahne Arkası // Backstage (2018) Yassı, çok soğuk ve boyalı şeyler // Flat, ice cold and painted stuff

SAHNE ARKASI

Küratör: Eda Yiğit

2 Ekim - 3 Kasım 2018

Evin Sanat Galerisi

Orhan Cem Çetin fotoğraflarıyla, hayata dair soruları etrafında, izleyicisi ile arasında sezgisel bir diyalog inşa ediyor. Dikeni ayıklanmadan yenemeyecek bir kaktüs meyvesi gibi hayatın karamsarlığını kendinden menkul sayıp, ondan lezzet çıkaracak biz olduğumuzu ima ediyor. Sanatı, insanın kendisiyle baş etmenin icadı ve yakından bakmanın türlü yolundan biri olarak görünür kılıyor.  

Sahne Arkası sergisi, sanatçının işlerini ilk kez göreceklerle yeni bir karşılaşma, onu takip edenler için geçmiş yapıtları ile ilişkiler kurulabilmesine açık, ürettiği estetik dil ve kavramların herkesin anlam dünyasında karşılıklarını bulmaya davet eden bir nitelik taşıyor. Üretim sürecine farklı safhalarda tanıklık edenler içinse öznel anlamların üretimine fırsat veren yapıtlardan oluşuyor.

Sergi, Orhan Cem Çetin'in farklı dönemlerinde ürettiği, görülmemiş ve yeni işlerden oluşan serilerin birer karması olma özelliğini taşıyor. Herkesin hayata dair tanıklığının başka katmanlarını bulabileceği bir deneyim olarak, ipuçlarını izleyenleri bir oyuna davet ediyor. Bu oyunun temel kurallarından biri görmeye dair alışkanlıklarımızı gözden geçirmek. Fotoğrafın yalınkat hali, bir anı kaydetmesi, zamandan bir kesit olması, kokusu ve sesi olmayan bir duyumsama aracı olarak kendi doğasındaki eksiklikleri öznel dokunuşuyla ona yeniden kazandırmanın yollarını arıyor.  Öznelliğin inşa edilme biçimi sadece kendine içkin olanı üretmek değil aksine sıradan bir öznellik ile kolektif olarak ortaklaşılabilecek bir duygulanım alanını örebilmek. Yapıtların bellek, doğa, varoluş, kader, hüzün, mülkiyet ve zaman gibi ortak kavramlara sahip olması, öznelliği kolektif bir düzleme taşımaya aracılık ediyor.  Gerçekleştirdiği işe bir nevi canbazlık denebilir. Öznellikten kolektif olana uzanan bir ipin üzerinde öyle bir yürüyüşe çıkıyor ki hem öznel ve biricik olanı taşıyarak hem de vardığı yerde ortaklığa dokunabilmeye umarak adımlarını atıyor.

Oyunun kurallardan bir diğeri estetiği ve temsil yöntemlerini dönüştürmek. Ölçeği değiştirerek hayatın içindeki farklı ritimleri birbirine eşlik edecek şekilde kurgulamak ve görünmez olanı, fotoğrafın teknik imkanlarıyla görünür kılabilmek. Orhan Cem Çetin, fotoğraf alfabesiyle oyununu sahnelerken, geliştirdiği yöntemlerle tesadüflerin evrenini kavradığını gösteriyor. Bir fotoğrafı anlatan metni de bir fotoğraf olarak düşünerek… Örneğin edebiyatta, roman ve öykülerde tasvirler, sahnenin kendisi olarak anlatılır. Sergi, sahnenin kendisini fotoğraf yoluyla tasvir ettiği için izleyiciyi fotoğrafın kulisine çağırıyor.

Bu gördüğümüz "neyin fotoğrafı?" sorusu arka planda kalıyor. Resim hayalden üretilebilirken, fotoğraf hayalden çekip çıkarılmış bir gerçek neden olmasın? Yoksa denizde kuğunun ne işi var?  

Sonuç olarak karşımıza çıkan, uzun zamana yayılan alternatif bir estetik arayışından, güzel ya da çarpıcı bir fotoğraf yapmaktan, anlamlı bir fotoğraf yapmaya uzanan bir yolculuk. Bu yolculuk, varoluşla ilgili felsefi bir tartışma, estetiğin gücünden ve çarpıcılığından güç alarak bize ulaşıyor.

Sahne Arkası'nın ötesinde, hayatın tamamını bir performans alanına dönüştürerek, Jerzy Kosinski'nin boyalı kuşu gibi çırpınan, bunun yanında kendi şakasına gülebilen herkesi bu zevkli oyuna davet ediyoruz!

Eda Yiğit

 

  • Afrika // Africa
  • Cem & Cem
  • Pomodoro
  • Büyük öpücük // Big Kiss
  • Ulak // Messenger
  • Komünist // Communist
  • Yastık // Pillow
  • İz // Trace
  • Üzümtü
  • Balık seven kadın - Böyle fotoğraflar yok (190x145mm, kağıt üzerine sepya mürekkeple el yazısı, 2018)
  • Sahipsiz ayakkabılar - Böyle fotoğraflar yok (190x145mm, kağıt üzerine sepya mürekkeple el yazısı, 2018)
  • Anne ve bebek - Böyle fotoğraflar yok (190x145mm, kağıt üzerine sepya mürekkeple el yazısı, 2018)
  • Jengalı otoportre - Böyle fotoğraflar yok (190x145mm, kağıt üzerine sepya mürekkeple el yazısı, 2018)
  • Kuğu - Böyle fotoğraflar yok (190x145mm, kağıt üzerine sepya mürekkeple el yazısı, 2018)
  • Yokuş inen çocuk - Böyle fotoğraflar yok (190x145mm, kağıt üzerine sepya mürekkeple el yazısı, 2018)
  • Bookbound I (2015)
  • Bookbound III (2015)
  • Bookbound II (2015)
  • Bookbound IV (2015)
  • Bookbound V (2015)
  • Bookbound VI (2015)
  • Bookbound VII (2015)
  • Memento Mori / Modern kufi (8x8x0,5 cm el yapımı İznik Çinisi, karekod) 2013
  • Ayak6 (Galeri zeminine Polaroid emülsiyon transferi)